Stötvåg och laser

Stötvåg - En knuff för kroppens läkningssystem

Radial shockwave therapy, ofta kallad för Stötvågsbehandling, är en snabb, effektiv, välbeprövad och vetenskapligt dokumenterad behandlingsmetod. Genom en applikator genereras stötvågor som transporteras in i smärtområdet. Kroppen reagerar med att öka den metaboliska aktiviteten i smärtområdet. Det finns flera teorier bakom detta. En teori är att behandlingen leder till en inflammatorisk process som gör att kroppen svarar med att öka aktiviteten i smärtområdet. Detta stimulerar den läkande processen.

Stötvågen triggar igång kroppens eget läkningssystem.. Tennisarmbåge, hälsporre, löparknä, hopparknä, hälseneproblem, kalkaxel, benhinnebesvär är några exempel på besvär där Stötvågsbehandling kan vara lösningen.

Laser – En smärtfri behandling mot smärta

Vi använder en s.k Multiwave Locked System-laser. Det innebär att laserljuset arbetar med två olika frekvenser samtidigt och synkroniserat. Metoden är väletablerad inom både human- och veterinärmedicin och används mycket gentemot idrottsskador. Bl.a av den naprapat som sedan många år är knuten till herrlandslaget i fotboll.

Laserljuset går in på cellnivå och aktiverar cellens eget kärnkraftverk, mitokondrien. När denna maxat sitt behov, sprids effekten vidare till nästa cell med oförminskad kraft över ett område på ca 3kvcm på ett djup upp till 4 cm.

Effekterna är många, varav några listas nedan;

• Påskyndar läkningsprocessen vid både inflammationer och längs sårkanter
  • Minskar svullnader, både vätskefyllda och kompakta
  • Ökar blodgenomströmning i spända muskler
  • Löser upp triggerpunkter

Alltså mycket användbar vid tennisarmbåge, stukade fötter, muskelbristningar, senskador mm mm.

Osteopaterna Karlskrona

Carolin Franke von Essen